Servis turbo punjača

Turbo punjač je specijalni agregat motora s unutrašnjim sagorjevanjem. Svaki motor je konstruiran kako bi proizveo određenu snagu i moment na osnovu omjera goriva, zraka i temperature sagorjevanja. Mijenjanjem bilo kojeg od navedenih parametara mijenja se i snaga motora.

Servis turbo punjača

Više snage znači i više sagorjelog goriva i zraka. Kako bi se stvorili uvjeti za to potrebno je povećati zapreminu cilindara, a time povećati masu i cijenu proizvodnje uz povećanje potrošnje goriva i nezadovoljavanje strogih ekoloških normi. Turbo punjač nam nudi rješenje!

 

Turbo servis

Servis Pinjušić reparira sve vrste turbo punjača (turbo punjači Garrett, Borg Warner, Holset, Mitsubishi, IHI, Toyota) uključujući i elektronske aktuatore za regulaciju tlaka punjenja Garett–Hella i ostale.

Proces se sastoji od slijedećih koraka:
 

1/ Rastavljanje i čišćenje turbo punjača

Nakon što je turbo punjač zaprimljen na popravak rastavlja se i temeljito odmaščuje i čisti od sagorjelog ulja, gareži i korozije. Pri tome se koristi oprema za pjeskarenje u injektorskim kabinama različitim medijima ovisno o vrsti materijala (čelik,  aluminij).

Rastavljanje i čišćenje turbo punjača

2/ Pregled i mjerenja turbo punjača

Nakon vizualnog pregleda oštećeni dijelovi se zamjenjuju novima, a prije sastavljanja vrše se precizna mjerenja prema tvorničkim tolerancama s posebnom pažnjom na radialnu i aksijalnu zračnost rotora u ležajnom sklopu.

3/ Balansiranje turbo punjača

Balansiranje je najvažniji korak u procesu popravka turbo punjača. Razlog je jednostavan, a vezan je na veliki broj okretaja koji postiže (više od 200.000 okretaja u minuti na temperaturama izeđu 600-1050 stupnjeva celzijusa). Pri toj brzini i najmanja neuravnoteženost (unbalance) mogu prouzročiti potpunu havariju vitalnog sklopa turbine. Balansiranje turbo punjača obuhvaća tri koraka:  

  • Balansiranje rotirajućih dijelova zasebno. Za ispravno balansiran turbo temeljno je dinamičko balansiranje osovine kao i kompresorskog rotora turbine na oba plana (lijevo i desno)

  • Balansiranje kompletnog rotora. S obzirom da se rotor sastoji od dodatnih dijelova koji bi mogli prouzročiti unbalance potrebno je također provesti drugi stupanj dinamičkog balansiranja na oba plana. (lijevo i desno)
     
  • Balansiranje turbo grupe. Nakon sklapanja već balansiranih djelova provodi se završno balansiranje i provjera brtvljenja ulja na uređaju VSR (Vibration sorting rig). Ovaj test do maximalnog br.okretaja (od 0 – 200.000 ) osigurava ispravan rad u svim režimima rada bez poznatog „zviždanja“ uzrokovanog vibracijama.

Balansiranje rotirajućih dijelova turbo punjača

4/ Sklapanje i kalibracija aktuatora

Ispitana turbo grupa ugrađuje se u kućišta radi provjere aktuatora. Ukoliko se radi o pneumatskom provjerava se i podešava ukupni hod i rad u nekoliko pozicija elektroničkim uređajem GATE TEST 12 .

Sklapanje i kalibracija aktuatora

Princip rada turbo punjača

Korištenjem turbo punjača tlačimo zrak u motor i time ostvarujemo više snage po jedinici zapremine.

U cilindru motora sagorjeva smjesa goriva i zraka. Ispušni plinovi izlazeći kroz ispušni kolektor kinetičkom energijom pokreču turbinsko kolo turbo punjača. Ono je povezano zajedničkom osovinom s kompresorskim kolom. Rotacijom kompresorskog kola zrak je usisan i stlačen prema motoru. Otvaranjem usisnog ventila stlačeni zrak ulazi u cilindar i u prvom taktu osigurava tlak „prednabijanja“. Time su stvoreni uvjeti za dodatno spaljivanje goriva u usporedbi s klasičnim „atmosferskim“ motorom.

Princip rada turbo punjača

Prednosti turbo punjača:

  • Ostvarivanje više snage iz manje zapremine
  • Smanjenje potrošnje goriva
  • Bolje sagorijevanje uz smanjeno zagađenje okoliša
  • „Down-size“ konstrukcije motora
  • Snaga dostupna u nižem broju okretaja uz više zadovoljstva u vožnji

 

Turbo punjači kroz povijest

Prvi turbo punjač konstruirao je švicarski inženjer Alfred Bücki sredinom 1905. Ubrzo počinje ugradnja u borbene zrakoplove i trkaće automobile Prvi velikoserijski automobil s turbo punjačem bio je američki Chevrolet Corvair iz 1962. Na europskom tržištu ta je koncepcija doživjela vatreno krštenje u BMW-u 2002 turbo iz 1973., kojemu je snaga sa 100, odnosno 130 KS (u verziji Tii) povećana na 170 KS. Dvije godine potom stiže Porsche 911 Turbo sa 301 KS, a prvi turbo-tržišni uspjeh postiže 1977. - Saab 99 Turbo.

Snaga motora od 1971 ccm porasla je na 145 KS. Prvi dizelski automobil s turbo punjačem bio je Mercedes 300 SD iz 1978., a početkom 1979., na europsko je tržište prvi stigao Peugeot 604 turbo diesel.

Suvremeni turbodizelski motori opremljeni su turbo punjačima promjenjive geometrije, odnosno sa zakretnim statorskim krilcima turbine.  Time se znatno poboljšavaju vozna svojstva i elastičnost. Da bi usisni plinovi postigli odgovarajući prirast energije, potrebno je da na lopatice impelera ustrujavaju pod najpovoljnijim kutom, koji ovisi o obodnoj brzini lopatica, odnosno o broju okretaja rotora (koji se penje se i na preko 250.000/min), a određen je položajem rezultantne (ulazne) brzine plinova u takozvanom trokutu brzina. Zakretanjem statorskih lopatica mijenja se smjer ulaza plinova u rotor turbine. Tako se kompenzira promjena obodne brzine rotora i u cijelom radnom području postiže najpovoljniji kut ustrujavanja plinova te se sprječava lokalno probijanje zvučnog zida na vrhu lopatica rotora (što izaziva zagušenja na ulazu u rotor). Lopatice statora zakreću se polužnim mehanizmom spojenim na membranski sklop koji reagira na porast tlaka plinova na izlasku iz kompresora. U statoru se stvara tzv. Venturijev efekt strujanja plinova, čime se postiže njihovo ubrzavanje i dodatno povećanje učinkovitosti kompresora.

Porsche 911 Turbo iz 2007. prvi je benzinski automobil s turbo punjačem sa zakretnim krilcima statora. Turbo punjač se dokazao u svim motorima s unutrašnjim izgaranjem, posebice dizelskim. Omogućuje bolje performanse, skladna vozna svojstva i nisku potrošnju goriva. Turbo punjač je omogućio neslućen razvoj dizelskih motora te se s pravom kaže: ako turbo - onda dizel, ako dizel - onda turbo.

kontakt
Oporovečka 89, Zagreb
+385 01 2995 244
Radno vrijeme:
ponedjeljak - četvrtak 08 - 17 h
petak 07 - 15 h